Eerbetoon aan schoolschip Comte de Smet de Naeyer
26.4.2026
BRUSSEL – Op zaterdag 25 april 2026 heeft een officiële delegatie van het Koninklijk Marine Kadettenkorps deelgenomen aan de herdenkingsplechtigheid voor de slachtoffers van de Comte de Smet de Naeyer. De aanwezigheid van de huidige generatie kadetten was symbolisch zeer sterk: de ceremonie vond bijna exact 120 jaar na de tragische schipbreuk van 1906 plaats.
Verbonden door de tijd
Precies 120 jaar geleden verloor België zijn eerste echte schoolschip in de Golf van Biskaje. Van de 59 opvarenden kwamen er 33 om het leven. Het verlies van 18 jonge kadetten van de Zeevaartschool blijft een van de meest aangrijpende feiten uit onze maritieme geschiedenis. Dat een delegatie van het KMK 120 jaar later aantreedt om hen te herdenken, onderstreept de sterke band tussen de maritieme jeugd van toen en nu.
Een waardig eerbetoon
Tijdens de herdenking vormden de marinekadetten een waardige vertegenwoordiging van de hedendaagse maritieme opleiding. De plechtigheid bood de mogelijkheid om stil te staan bij de risico's van het zeemansbestaan en de onwrikbare discipline en moed die nodig zijn op het water.
Voor de leden van de delegatie was het een moment van diepe reflectie. "Het besef dat we hier staan voor jongeren die 120 jaar geleden met dezelfde passie aan hun opleiding begonnen, maakt dit erg bijzonder," klinkt het binnen het korps.
Toekomst met respect voor het verleden
Het Koninklijk Marine Kadettenkorps blijft zich inzetten om de maritieme tradities en waarden levend te houden. Door deelname aan dergelijke herdenkingen tonen wij dat de lessen uit het verleden de basis vormen voor de vorming van de zeelieden van de toekomst.
“Hun offer wordt niet vergeten, hun koers wordt door ons voortgezet.”